v.21 ♥

Uträkning utgår från dagens datum: Sön 20 mar 2011.
Du är på dag 148 av 280. (52,9%).

Du är i vecka 22.
Du har gått 21 fulla veckor och 0 fulla dagar (v21+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Lör 30 jul 2011
Du har 132 dagar kvar till beräknad förlossning.

Har jag sagt att jag längtar?



Den sväljer fostervatten och tränar därmed matsmältningsorganen och kissar i magen.
Tänderna börjar utvecklas nere i tandköttet.
Den kan röra sig fritt i fostervätskan och kan sparka både långt upp i magen och ända nere vid blygdbenet.

Sinnesorganen som barnet ska använda för att lära känna världen utvecklas nu raskt.
Smaklökarna på tungan är färdiga.
Hjärnans och nervtrådarnas utveckling har kommit så långt att barnet ska ha fått känsel.
Vid ett ultraljud skulle du nu kunna fånga en bild, där barnet suger på tummen eller smeker sitt ansikte.
Ytteröronen börjar få sin slutgiltiga form och sitter nu på rätt plats på fostrets huvud.
Fostret kan höra och reagerar på både ljud och ljus.

Den har blivit ungefär 26 centimeter långt och ökat i vikt till omkring 400 gram.

 Om mamman kan man bl.a läsa detta
När du är gravid samlar du även på dig vatten, så du kan känna dig svullen fram mot eftermiddagen och kvällen.
Haha jo jag tackar, undra hur mkt vätska jag har i kroppen redan?



♥ ♥



Kommentarer
Postat av: helena

Hej! vad kul att hitta en gravidblogg som är så pass nära min graviditet. Vårt första BF var 30 juli men nu är det 4 aug..så man vet aldrig=)

2011-03-20 @ 15:42:59
URL: http://halajna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0