28+1 ♥

 Du är på dag 198 av 280 (70.7%)

Du är i vecka 29.
Du har gått 28 fulla veckor och 1 full dag (v28+1).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Lör 30 jul 2011
Du har 82 dagar kvar till beräknad förlossning.

"Officiellt höggravid"

Vikt: ca 1400 gram
Längd: ca 37 cm
Huvudomkrets: ca 27 cm

Bebisen ♥
• Alla sinnen är nu utvecklade. Förmågan att minnas har utvecklats.
• Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern.
• Fett lagras under huden för att ge energi och sköta temperaturregleringen efter födelsen.
• Om mamman blir stressad eller oroad blir även barnet det.
Prova att lugna barnet genom att ta några lugnande andetag och slappna av.
Prata lugnande, stryk över magen och rör dig mjukt så kommer de flesta barn till ro igen.
• Barnet har antagligen fortfarande inte lagt sig till rätta utan ligger ibland med huvudet nedåt och ibland med huvudet uppåt eller åt sidan.


Mamman ♥
• Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre,
ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det.
• Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger
• Från livmodern ner mot ljumsken går det så kallade livmoderband.
När livmodern växer och livmoderbanden tänjs ut kan du känna en smärta som
strålar ut mot ljumsken och blygdläpparna.
• Tänk på att det inte spelar någon roll om du har liten eller stor mage under graviditeten,
det som är viktigt är att din kurva ökar som den ska.

Pappan ♥
• Ditt barn kan känna om mamman är stressad eller orolig.
Oron på natten ökar, det kan vara svårt för den blivande mamman att ligga på rygg,
barnet trycker mot kroppspulsådern och det kan ge yrsel och illamående.
Ge din kvinna lite massage!



Lustigt, man kan läsa om att man behöver mer proteiner just nu, bl.a genom folsyra.
Ja, jag tänker iaf fortsätta med dom.. Jag har ju massa kvar om inte annat :)

Här har ni magen (och smulan) i några olika vinklar








Denna var jag tvungen att ta då Elina frågade mig igår om jag såg mina fötter.
Näe, inte en chans faktiskt :P

Magen är lite sne också, syns det?
Den har varit det några dagar nu faktiskt..

Jag älskar min mage, det är helt fantastiskt vad jag har där inne.
Jag kanske gnäller, men det är mest för synes skull ;)
Spelar faktiskt ingen roll om den är täckt med bristningar när vi är klara,
vi bakar ju för tusan bebis där inne.
Det får kosta vad det kosta behöva faktiskt. Det är värt det.

(påminn mig när jag knappt kan andas, är alldeles yr och svettas som aldrig förr)

♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0